Costumer Review



29 May 2010

::SETAJAM MATA PENA::



Telah berdekad lamanya saya biarkan dinding maya ini melakar sesuka rasa..mengikut adunan hati yang berentak agak sedikit santai dan tiada motif jelas. konkrit dan kurang rasa pedasnya… sedari sudah terlalu lama membuai rasa…saya rasa ini masa yang sesuai mentranformasi dinding ini agar bersifat realistik, berbicara dan bernyawa.
B.E.R.T.A.N.Y.A
Satu paparan jelas yang berlegar di minda maya kala ini seakan menerbitkan satu konkusi impak dari kekalutan hentakan yang sedikit. A.P.A ? Hentakan budaya dan keperluan, antara persaingan dan bebanan yang diikat dalam simpulan P.E.R.K.A.H.W.I.N.A.N. Kahwin muda, adakah satu hukuman atau satu penyelesaian? Biarlah pena misteri ini merungkai titik locus yang merentang haluan kehidupan daripada terarah terus kehadapan. Rentangan yang bertanggungjawab membantutkan perjalanan seseorang sehingga terpaksa menjalani hukuman mandatori. PERKAHWINAN.
S.I.A.P.A
Sekali lagi jiwa terasa seakan disongsangkan kedudukannya, baru sebentar tadi dikhabarkan tentang seorang sahabat yang telah lama tidak bersua muka.. 8 tahun.. cukup sudah untuk melakar sebuah ceritera mahakarya cinta. Tergamam. Dikhabarkan sahabat itu kini bukan calang-calang orang, bakal engineer yang sedang melanjutkan pengajian di Terengganu-ALAM. Wah!! Tahniah kepada saudara HJ MOKHTAR! Anak bongsunya sudah melakar tinta emas di wajah mereka. Saya tersenyum. Sungguh berbangga.. 2 bulan menyulam cerita di SMK Beaufort sudah cukup membuatkan kami tersenyum menyunting cerita. Kemudian..jari jemari kemas memerah kepala..seakan ada sesuatu yang teringat. Tetapi berbalam-balam.
A.P.A.K.A.H
Oh ya… cerita anak muda remaja kala ini yang terlalu ampuh nilai siviknya. Terasa dunia berputar di luar paksinya, berputar kembali merentas masa silam di zaman mak ayah kita. Namun kala itu sukarnya menjaga anak wanita adalah satu bebanan. Pendidikan adalah nikmat kaum adam, dan bagi seorang wanita hanyalah sekadar satu klausa yang mengundang bencana. N.A.M.U.N itu zaman 70 dan 80’an.. bukan abad 21 ini. Tidak. Ini seakan menjadi satu sumpahan sang gergasi lembah. Kesongsangan terma bukan sekadar pada jalan ceritanya, tapi paling dasyat berlaku pada sang pelakunya. Sungguh. Kali ini si anak yang minta di kahwinkan oleh ibu bapanya. Perut memboyot mengundang cerita luka, perkahwinan umpama jubah yang menutup top lip lap-lip lap. Sungguh setajam mata pena ini melakar cerita, setajam mata itulah menghiris jiwa ibu bapa.
T.I.D.A.K.K.A.H
Cemburu melihat anak pak dollah bakal menjadi guru, adik cikgu chin bakal menjadi engineer, atau terpandang miss arinah yang mempunyai segulung ijazah perundangan itu?? Sungguh satu ironi yang menembok sekeping hati lusuh. Maaf jika cantingan batik maya ini umpama belati tumpul, namun tetap sakit tusukannya. Tidak berdarah tapi lebamnya membengkakkan hati yang membaca.

No comments:

Related Posts with Thumbnails