Costumer Review



24 April 2011

BISAYA tu apa? ce citer ce citer. @uncle gedek.

ok, short update. tengok bebaek uncle gedek komen apa.
 wahai uncle a.k.a hantu pak gedek balik rumah. juz kidding. >-<

BISAYA: Bisaya adalah kaum pribumi yang berasal dari barat laut dan sepanjang pantai Borneo, Malaysia dan tertumpu di sekitar daerah Beaufort, Sungai Padas, Sungai Klias, Pulau Gaya di Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan dan Sungai Limbang di timur Sarawak. Bangsa Bisaya dikenali sebagai Melayu atau Islam.
ni tarian bisaya..tarian 'tomoto' kalau tak silap. 

ok uncle, saya siap tolong googlekan utk uncle..huhu btw bisaya adalah bangsa saya. dimana orang berbangsa bisaya asalnya adalh islam dan sehingga sekarang majoriti rakyatnya adalah islam. 

dan ini sebagai penambah rasa penyedap jiwa:

Bangsa Bisaya kalau diteliti daripada segi kegiatan agama agak menonjol kerana pada era 70an, 80, dan 90an, kebanyakan imam-imam yang ditauliahkan sebagai imam masjid adalah berbangsa Bisaya, Hal ini diakui oleh seorang pesara guru besar yang berasal dari labuan dan telah berkhidmat hampir semua tempat didalam negeri sabah sebagai guru mengesahkan bahawa, hampir setiap masjid yang beliau kunjungi pasti ada seorang imam Bisaya dan berasal dari sebelah Beaufort (Klias, Kuala Penyu, Membakut, Sipitang). Oleh itu amatlah disegani kerana berkembangnya Islam mungkin juga hasil usaha mereka dalam menyebarkan ajarannya.



k ni makanan utama kitorang iaitu ambuyat atau lebih femes sebagai sagu. nyuuum
(ni kalau kat rumah memang mewah camni c ap ada lauk pauk gulai mulai lagi)

but kalau kat hostel cenggini je la.. cicah ngan kuah megi or sardin..ishhnnkk :[ 

short la sangat. terima kasih sudi berkongsi cerita :]

7 comments:

gedek! said...

Hadoi!

Besnya ! Panjang lebar jawapannya...! Terima kaseh..

1) Mesti sampai Sabah.
2) Mesti cuba Ambuyat.
3) Nak menari Tomoto dengan kamu! Sudi...?

Thanx again, babe!

::FAIZ FARISH:: said...

Peguam ke?

peGuaM_BiSaYa said...

pais: eh tak la. saja2 pinjam nama. berangan sebntar.

myza_sam said...

no komen...tapi...iti baru nyo...hehehe....

peGuaM_BiSaYa said...

u.gedek: u give ur word uncle..hahaha... babai..nak balik sabah sudah.

peGuaM_BiSaYa said...

myza sam; iri battio!!!yihiiiii!!!!

yakie said...

Aku paling bangga dgn ambuyat,..Ambuyat dengan Bisaya x bulih dipisahkan..heee

Related Posts with Thumbnails